Kortnytt

06.07.27 - Nydelig fjordkryssing Skriv ut E-post
Skrevet av Gisle
Thursday 27. July 2006
Øivind og Gisle hadde en nydelig fjordkryssing torsdag 24. august 2006. Egentlig tenkte vi vel bare at vi skulle ta en tur rundt Rauøy, men da vi først rundet rundt Rauøy på nordsiden på flatt vann, og så fuglehuk blinke i formiddagssolen et stykke borte i sørvets, var valget enkelt...
Utrolig flotte forhold!
Joda, Rauøy rundt og kanskje en liten tur nedom Missingene, det var det planen gikk ut på. Øyvind kjørte inn i oppkjørselen vår kl 0900, og jeg var som vanlig nesten klar... Vi gikk fra Havnehagen og ned til Flåtaviken, ca 1,5 km, med tralle. En helt grei vei å gå for å unngå styret med parkering på en sommerdag. 10 minutter senere var vi i full gang med å klargjøre kajakkene og oss selv. Øivind mått til med nåla før buksene kunne iføres, og som vanlig benyttet jeg meg av anledningen til å få tatt et aldri så lite bilde (under).
Flåtaviken
Det var rett og slett nydelig sommervær denne dagen, og vi gledet oss skikkelig til å komme utpå. På morgenen var det praktisk talt vindstille, og en herlig temperatur som inviterte til lav bekledning. Etter litt konferering, fant vi ut at vi skulle padle i bar overkropp for en gang skyld, noe vi nesten aldri gjør. Men, så tidlig på dagen var det tilnærmet null båttrafikk, så risikoen for uhell var lav.
Midtfjords
Vi la ut fra Flåtaviken ca kl 1000, og vendte nesa mot Rauøykalven som ligger vest for Flåtaviken. Like på utsiden av Tenholmen tok jeg bildet over, og tenkte samtidig at dette var virkelig flott! Sjelden med så bra vær, og full klaff med valg av tur...
Etter ikke mange minuttene smøg vi oss mellom Rauøykalven og Veslekalven (Holmen med fyret), og nøt dovne dønninger som rufset litt i tang og tare som vaiet langsomt fram og tilbake i det klare vannet. Det grønnaktige skinnet fra skjellsanden noen meter lenger ned sto i herlig kontrast til det mørke fjellet og tarebeltet som omga det.  Vi satte kursen sørover og fortsatte turen som foreløpig var mot Missingene. Straks vi kom rundt det neste neset, kunne vi se Hollenderbåen og Fuglehuk i horisonten. Missingene ligger såpass langt mot øst, at denne øygruppen var skjult for oss så langt nord. Hverken Øivind eller jeg sa stort, men vi nøt formiddagsværet til fulle, fortsatt sol og varmt, og fortsatt helt vindstille.
"Lurer på hvor langt det er dit ned", sa Øivind, og pekte mot Fuglehuk. "En time å padle", sa jeg. "Minst to!", repliserte Øivind. Etter litt fram og tilbake var vi enige om å møtes på halveien, estimatet landet derfor på halvannen time fra Rauøykalven til Fuglehuk. Eneste måte å finne ut dette på var dermed å padle ned dit, da ville vi få fasiten...
Vi dreiet kursen ørlite grann mer mot vest, og holdt jevn fart. Vi var enige om at det er lurt å ha respekt for skipstrafikken, da selv de dorskeste lasteskutene faktisk egentlig har ganske høy hastighet. Dette er imidlertid vanskelig å beregne så lenge man sitter i kajakken et stykke unna. Foreløpig klar bane, og så vidt jeg kunne huske, skulle ingen av de vanlige fergene passere på dette tidspunktet.
Vi kom stadig lenger fra Rauøy, og nærmet oss "Midtfjords".
Så dukket den plutselig opp da, - båten... I horisonten i sør ... Et større frakteskip passerte Ferder, og vi så såvidt kommandobroen i begynnelsen. Dette går bra, tenkte vi, langt unna ennå! Men det tok ikke mange minuttene før vi var litt mer usikre på akkurat det. Vi tok på vestene mens det ennå var god tid, satte kursen mer direkte mot vest for å krysse raskere, og økte farten opp til flere hakk. Etter ti minutter hadde vi litt kortere pust og litt mer kontroll. Båten ville gå bak oss, og vi slappet av litt igjen. Etter nok noen minutter passerte den ca 500 m bak oss. Omtrent i samme øyeblikk ble jeg oppmerksom på en bevegelse ca 50-100 meter til venstre for oss. Jeg tenkte ikke så mye på det den første gangen, men så så jeg det en gang til. Først den tredje gangen skjønte jeg hva det var; en nise! Den svæmte akkurat som en delfin, og det var ryggfinnen jeg hadde sett, hver gang den elegant svinget seg opp og ned igjen i vannet! Det var kjempemoro å se, men etter den tredje gangen forsvant den tydeligvis ned i dypet igjen, og var ikke mer å se.
Fuglehuk 1
Etter halvannen time(!) var i her som bildet viser, Fuglehuk i bakgrunnen. Ikke så galt gjettet alt i alt. Og ikke minst: vi har krysset Oslofjorden for første gang! En aldri så liten milepæl i en Østfoldpadlers enkle tilværelse...
Fuglehuk 2
Vi padlet opp til skjæret som fyret er bygget på, og gikk i land her for å innta litt mat og drikke. Himmelem var i ferd med å bli litt mer sløret, så jeg var litt engstelig for at dagen ikke skulle bli den samme etter dette, men det skulle vise seg at det ikke var noen overdreven grunn til engstelse....!
Fuglehuk 3
Vakker natur!
Fuglehuk 4
Morsomme saltkrystaller i en inntørket vannpytt et godt stykke oppe på svaberget vitner om dager med adskillig mer vind enn denne...
Fuglehuk 5
Det gamle fyret er nå ubemannet, men det var i bruk, sikkert noen som har vært så heldige å få leie her ute i havgapet. Vil tro det blir den sommerferien man ikke glemmer, og da menes det utelukkende positivt!
Oslofjorden
Bildet over viser et panorama av hvordan Oslofjorden så ut denne dagen. Skjæret til venstre er mot nord, midt i bildet sees Rygge- og Rådelandet, Sletterøyene, litt mot høyre sees Rauøy, deretter Missingene og til slutt Hollenderbåen mot sørøst.
---
Bildet over viser at været ikke lenger er like strålende. Skulle den flotte dagen ta slutt? Sløret himmel og vinddrag fra sør gjorde at vi ikke var helt sikre på hvordan dette ville utvikle seg. Vi bestemte oss for å legge avgårde før vinden blåste opp for mye, og vi tenkte å krysse rett østover mot Missingene. Vi gjorde så, og padlet i denne retningen i en snau time. Vinden ble ikke altfor sterk, og vi hadde bare greie forhold over. Ingen skip bekymret oss dene gang.
Missingene 1
Så snart vi kom over til Missingene, tok vi oss en liten runde i de trange sundene og skjærene på sørsiden. Det er egentlig ikke så ofte dette området er tilgjengelig fordi det er så værutsatt, men denne dagen var det tilgjengelig! Over sees Øivind inne i dette området. Her var det veldig lunt og fint, vi fant oss en fjellknaus hvor det var enkelt å lande kajakkene, fikk oss litt mat og tok et bad før turen skulle gå videre.
Missingene 2
Vi var ikke helt alene...
---
Etter pausen, dro vi gjennom Missinghavna og nordover mot Flåtaviken igjen. På veien gikk vi vest for Nordre Missingen, deretter hadde vi noen supre surfer med kurs nordøstover mot Flateguri. Etterhvert måtte vi endre kursen litt nordvestover mot Smaugstangen, og surfingen var over for denne gang. Det ble moro i en stadig friskere solgangsbris! Nordover fra Smaugstangen smøg vi helt langs land opp til Garntangen og deretter rett over mot Flåtaviken. Fra Levvelstranda ble det også en liten innspurt før vi var helt framme... Det er jo alltid like viktig å være først i mål!
Vel tilbake i Flåtaviken hadde vi atter deilig sol, stranda var full av folk og familien min ventet på meg. Barna gledet seg til at jeg skulle komme tilbake, og det var veldig hyggelig å bade litt sammen med de også, før vi pakket sammen og gikk hjem igjen.
Takk for turen!
Sist oppdatert ( Tuesday 27. February 2007 )