Kortnytt

06.08.27 Hvaler Rundt Skriv ut E-post
Skrevet av Administrator
Sunday 24. September 2006

Nok en gang har Øyvind og jeg vært ute på en ytterst super tur. Den 27. august 2006 gjennomførte vi et av våre langsiktige mål, nemlig å padle rundt hele Hvaler. Det var en lang tur og vi ble slitne lenge før vi var i mål, men den var likevel verdt hvert eneste padletak! Kuling midt i trynet store deler av turen er ingen hindring for god trivsel i kajakken!

Ved Trestein Fyr utenfor Akerøya

Øivind og jeg har snakket om denne turen i flere år nå, og begge har vært enige om at dette må vi få til en gang. Det er optimalt å ta denne turen i slutten av sesongen da det helt klart er en fordel å ha grunnformen inne. Etterhvert som vi fikk sirklet inn en dato som kunne passe, begynte jeg å tenke på hva "Hvaler rundt" egentlig innebærer. Skulle vi dra rundt de største øyene som Vesterøy og Kirkøy, eller skulle vi ha med oss større deler av østre Hvaler også? Ved nærmere ettertanke er jo alle de små skjær og holmer ute her også en del av Hvaler... Hva med Torbjørnskjær, Heia og Singleøya? Etter litt diskusjoner kom vi vel fram til at Hvaler rundt burde omfatte det meste av holmer og skjær, men at vi kanskje burde sløyfe ytterlighetene. Hvaler rundt ble dermed Hvaler rundt, men med unntak av Torbjørnskjær, Heia og Singleøya. Torbjørnskjær og Heia fordi de ligger langt ute i havet, Singleøya fordi de ligger mer i Skjeberg enn på Hvaler (subjektivt synspunkt fra en som kommer fra vestre Onsøy, ha meg unnskyldt...). Likevel ligger dette absolutt an til å bli en skikkelig langtur på ca 55 km, som skal unnagjøres på en dag. Jeg for min del har bare padlet så lengt en gang tidligere, det var tur retur Fange (like ved Strømsfoss) - Brekke Sluser i Haldenvassdraget for noen år siden.
Et naturlig utgangspunkt for denne turen var Tangen, kortest å kjøre for oss begge, greit å parkere, kort å bære ned til sandstranden samt at vi uansett ville passert her på turen rundt. Vi var enige om å møte opp ca kl 0900 da dette ville gi oss tilstrekkelig rom for å komme rundt. Vi fulgte nøye med på værmeldingene i dagene før. Været var meldt overskyet og med 2-3 m/s fra øst. Dette var nærmest perfekt! Vi valgte å dra motsols, og fant ut at vi uten problem kunne leve med såpass lite vind midt i mot på utsiden av øyene. Etter omstendelig pakking av reservetøy, mat og rikelig med vann, la vi avgårde fra Tangen og rundet rundt Arisholmen på vei mot Seilø. På utsiden av Seilø var vi skjønt enige om at padlelivet var verdt å leve, nesten ikke vind og behagelig temperatur. Så tidlig på formiddagen så vi bare noen få etternølere i båtsesongen, som lå ute i skjærene ennå, men disse hadde ikke stått opp så tidlig...
Vi rundet rundt Lyngholmen og Nordbåene, og merket at vinden trakk litt mot oss, så langt ikke mer enn ventet. Øivind begynte å bli litt trengt da han var veldig påpasselig med væskebalansen (så påpasselig at han vel kom litt i overbalanse da egentlig). Dette løste vi på Svartebåene, hvor jeg studerte en Snipe jeg ikke hadde sett før, mens Øyvind strødde. Etterpå mimret vi litt om all moroa vi hadde her ute i brytende bølger for et par år siden under padlekurset vårt. Dette ble filmet av NRK og vist på Norge Rundt, og det var ekstra moro. En snarvei til dette innslaget kan du forøvrig se her, dersom det skulle være av interesse. Vi reiste videre opp mot Vauerbrotta, og merket motvindet enda tydeligere på vei mot Vesleø, hvor vi hadde tenkt til å ta den første rasten. Øivind funderte på om ikke det blåste ørliste grann mer enn 3 sekundmeter, og jeg måtte si meg enig. Vi måtte rett og slett pløye på litt for å komme framover...
Rast på Akerøya
Det blåste for mye til å raste på Vesleø, men på Akerøyas vestside var det nydelig. Sola tittet fram, og frokosten smakte fortseffelig... Vi var skjønt enige om at ettersommeren var verdt å nyte så lenge den viser seg fra denne siden. Fortsatt var vi ganske så alene her ute, tydelig at båtsesongen er slutt ved skolestart for de fleste! Greit for oss.... Vi var enige om at pausen ikke burde vare lenger enn en halv time, slik at vi ikke skulle kaste bort dagen på å sløve. Likevel gikk det 45 minutter for vi klarte å komme oss avgårde. Det tar tid å pakke ut og inn igjen, samtidig som man skal få i seg litt næring.
Nydelig høstvær
Jeg synes bildet over vitner om at vi var heldig med rasteplassen vår, der vi nesten satt og sparket i vannet mens vi spiste.
Vi nærmer oss Trestein
Veien videre til Tisler gikk veldig greit de første 3 km fram til Tresteinen. Vannet var smult og det var relativt lett å padle. Vi fattet igjen mot, og forhåpningene om at dette ikke skulle bli et blod slit fikk atter feste i vår bevissthet... Vi gjettet litt på hvor lang tid det ville ta til Tisler, og vi fant vel ut at dette ville ta en drøy time. Imidlertid fant vi fort ut at det slett ikke hadde blitt mindre vind, så snart vi kom ut av leet som Tresteinen ga oss, måtte vi bare innse at vinden hadde økt enda mer fra før rasten. Vi slet oss videre de neste 6 km, og etter mer tidsforbruk enn antatt, passerte vi Alne og Samson, før vi kom inn mot Kilholmen, som er den største av holmene her ute på Tisler.
Tisler 1
Her sitter en litt utålmodig Øivind og venter på at Gisle skal få tatt dette bildet. Det kommer tydelig fram at han på dette tidspunktet oser av energi og overskudd... Skikkelig "på hugget"! Like før dette bildet ble tatt, passerte vi noen som var ute på fisketur. De så på oss med noe som kunne minne om vantro i blikket mens de for seg selv konstaterte at det var galninger helt her ute i kajakk etter at badesesongen var slutt... De skulle bare visst at vi ikke kom fra Storesand eller Skjærhallen, men fra Tangen!
Tisler 2
Hustuftene på Tisler fascinerer meg, jeg synes det er ganske eksotisk at folk har vært bosatt her ute til langt ut på 1900-tallet. Næringsgrunnlaget var vel fiske, og tidligere kanskje også los-tjeneste, med litt landbruk og husdyrhold for sjølberging. Jeg kjenner opp til flere som har aner herfra, og de er noen ordentlige stribukker alle sammen... ;)
Fjellstruktur 1  Fjellstruktur 2

Jeg tok bilder av granitten her, mest på grunn av det vakre samspillet mellom krystallene av kvarts, feltspat og glimmer, som spiller i flotte teksturer og bånd. Etterpå reflekterer jeg også over at granitt er en homogen krystallinsk bergart, disse bildene viser noe som definitivt ikke er homogent. Altså per definisjon en gneis, noe vi lærte på skolen at ikke forekom i ytre deler av Østfold. Dette kan sikkert kalles en foliert granitt, altså en granitt som er svakt omdannet grunnet sterke ytre påkjenninger i sin tid. Kan dette ha sammenheng med en eller annen geologisk grense her ute i forlengelsen av fjorden inn mot Svinesund? Eller er det dannelsen av sprekkedalene som har forårsaket dette? (Hva man grunner over...) Disse to bildene er tatt i det trange sundet sør for Kilholmen.
Vi følger med på skipstrafikken
Vi vurderte nå om vi skulle ta en lengre pause med skikkelig mat, men fant ut at ettersom vi lå et stykke bak skjema, burde vi komme oss over til Herføl i det minste før det ble foring. Som bildet viser, måtte vi nå forholde oss til skipstrafikken også, Heldigvis passerte Colorline på trygg avstand, men jeg begynte å bekymre meg litt for den andre fergen som kommer motsatt veg om en liten stund. Det var fortsatt langt ut til skipsleia. Med vinden midt i mot fortsatt (jeg gledet meg på dette tidspunktet til å runde Herføl og Sandøyene, for å få litt le, måtte vi fortsatt kjempe i hvert tak.
Mot Herføl
Midt i leia jobbet vi så godt vi kunne for å komme over, ingen ferger heldigvis, vi hadde nok med vårt. GPS'en viste 5,5 km/t, men intensiteten tilsa nærmere 10... Minst frisk bris!  Etterhvert fikk vi kontakt med Herføl og vi følte å ha kommet et lite skritt lenger på turen... Været var hele tiden varmt og fint selv om det blåste noe i overkant (i det minste i forhold til værmeldingen).
Et kjent landemerke
...et kjent landemerke for sjøfarende som kommer fra Sverige og over Sækken...
Endelig Herføl...
...litt naturopplevelser ble det også, her et svanepar som nyter sensommeren ute i skjæra...
Tiltrengt rast på S. Sandøy
Etter at vi passerte Herføl, fant vi ut at Søndre Sandøy var et fint sted for en matbit, og nå var det på høy tid. Jeg gikk tom, og mistet både rytme og giv et sted mellom Herføl og Søndtre Sandøy. Den siste biten opp til rasteplassen ble derfor tung og demotiverende... Da vi endelig kom i land hadde vi vår fulle hyre med å få kajakkene opp på stranden, glatte rullesteiner og bølger sammen med dovnede setemuskler gjorde dette til en nesten håpløs oppgave, men det var sikkert moro å se på...
Etter at vi kom oss på land, ordnet vi oss middag, drakk masse og spiste sjokolade. Dette er den beste rasten jeg har hatt på lang tid! Jeg følte også at nå var det ikke rare økten igjen før vi var rundt. Dette stemte jo selvfølgelig ikke i det hele tatt, men det er rart hvordan psyuken spiller oss et puss innimellom. En kikk på kartet fortalte oss raskt at vi bare var drøyt halveis på turen vår, i hvert fall ikke mer enn to tredjedeler av gårde.
En time og et kvarter senere var vi på vei igjen. Fortsatt motvind! Vi passerte Søndre Sandløy og Gravningsundet, kom inn på Nordre Sandøy, padlet på innsiden av Bråteholmen og passerte gjennom Tordenskjoldbukta. Det var deilig å padle litt innaskjærs også, både fordi en da får en litt mer intim naturopplevelse, men også fordi at vi endelig så noen mennesker. I området her viste det seg at restene av båtfolket oppholdt seg, her lå det båter nesten over alt.
Det varte ikke lenge før vi kom ut i mer åpent farvann igjen, vi passerte vestre Rødskjær og valgte kurs mot Kålholmen og Terneskjæra, som ligger på utsiden av Edholmen. Derfra holdt vi strak kurs mot den sørlige odden av Humlekjærramsø. Tro det eller ei, men heller ikke her hadde vi ren medvind! Vinden var blitt mer nordlig, bølgene var uryddige, så det var heller ikke mulig å få noe særlig hjelp av fine surfer... Når vi så inn mot Torsneslandet, var himmelen kullsort, og vi lurte på om vi kom oss i land før det kom et skikkelig uvær...?
Vi strøk videre nordsiden av Fugleskjæra og Risholmene før vi kom inn mot Kjøløy. Været kom stadig nærmere, og jeg vil påstå at vi holdt en imponerende fart og godt driv på dette tidspunktet, mest fordi været så dårlig ut, og fordi motivasjonen økte omvendt proporsjonalt med avstanden hjem... Det ble til og med en liten spurt på vei gjennom Puttesundet, og det var utrolig deilig å sette føttene i sanden på stranden ved Tangen igjen! Mens vi bar kajakkene opp mot bilde, begynte det å regne... Vi rakk det akkurat... (eller akkurat ikke, ettersom vi måtte skifte i styrtregn).
Dette var en fantastisk fin dag og en flott tur som jeg ikke vil glemme med det første! Ca 55 km ble tilbakelagt, tiden vi brukte på dette var 8,5 timer effektivt, men med pauser ble det 10 timer. En skikkelig lang dag...
Takk for supert reisefølge, Øivind, gleder meg allerede til neste tur.
Sist oppdatert ( Friday 16. February 2007 )