Kortnytt

Kirky-Tjurholmen-Nordre Hlls Skriv ut E-post
Skrevet av Administrator
Tuesday 17. June 2008
Padleleiren på Storesand 2008 er unnagjort. En av turene i år var fra Storesand via Herføl til Tjurholmen og Norre Hällsö, og hjem igjen via Lauer.

Padleleir på Storesand i juni er nesten ensbetydende med sol og varme. I år var intet unntak. Av den grunn valgte jeg å bruke båten som fremkomstmiddel. Det var nydelig å putre utover fra Elingårdskilen, gjennom Hankøsundet, forbi Strømtangen, videre vest og sør for Vesterøy, rundt Akerøya og Tresteinene før det ble stø kurs mot Storesand. Lite sjø, sol og varmt vann gjorde dette til et aldri så lite høydepunkt i årets båtsesong (som for øyeblikket kan se ut til å være overstått grunnet stabilt ustabilt vær...)

Fredagskvelden på Storesand var like flott, men sol og varme, rigging av telt, grilling og sosialt samvær. Det viste seg etterhvert at turen jeg egentlig skulle hatt til Akerøya ble avlyst grunnet manglende interesse (mye planlegging, rekognosering og research til ingen nytte...) Einar spurte derfor om det kunne være aktuelt og bli med som støtte på turen til Tjurholmen i stedet, noe som selvfølgelig var OK. Jeg har ikke vært på Tjurholmen tidligere, så dette kunne også bli helt topp.

Lørdag morgen våknet jeg og så ut av teltet, ble møtt av sol og varme, dette skulle bli en bra dag! Frokosten ble unnagjort, matpakken smurt og utstyret pakket ned. Avreise fra stranda kl 10. Gruppen med padlere som kunne tenke seg denne turen var rimelig stor, et sted mellom 40 og 50 kajakker lå og vaket i strandkanten, og alle hadde planer om kryssing av Sekken...! Einar var turansvarlig, han informerte om hvordan han ville organisere turen og hvilke mål vi hadde.

Vi padlet avgårde i rolig tempo, inn Lauersvelgen, passerte Humlungen Fyr og krysset over og rundet inn i Herfølrenna. Første stopp ble på stranda ved Herføl Handel. Mange hadde lyst på is og kald drikke, og været var akkurat passelig til slikt... Isen ble fortært på brygge med lette bølgeskvulp og måkesang som bakgrunnsmusikk, mens utsikten bød på båter som gled rolig gjennom Herfølrenna, sjømerker og solreflekser i de små bølgene som av og til passerte.

Tilbake i kajakkene padlet vi videre ut mot sekken. Vi holdt oss langs land på Herfølsiden da det var mye småbåttrafikk denne lørdags formiddagen. Vi rundet rundt et av de små skjærene sørøst på Herføl før vi vendte nesen østover for å krysse over Sekken til Tjurholmen. Det var ikke lange kryssingen og været var fullstendig uproblematisk. Den eneste utfordringen var vel å holde så mange kajakker noenlunde samlet over et så trafikkert område. Men dette gikk veldig greit, og vi kom ikke lenge etter inn i "lagunen" på nordøstsiden av Tjurholmen. Noen mennesker var det allerede kommet hit, men med et 40 talls kajakker og ditto padlere var det ikke lenger "bare noen få der"... Nå ble det av med padleklærne og på med badeklærne. Øivind, Lasse, HP og jeg klatret opp på øyas høyeste punkt og nøt utsikten derfra mens matpakka ble fortært. Perfekt! I det fjerne hørte vi noen dumpe drønn, tenkte tordenvær først, men det var ikke antydning til skyer som kunne forklare dette. Etter litt resonering kom vi frem til at 7. juni innebærer markering av unionsoppløsning med Sverige (som vi akkurat nå befant oss i), og saluttering på Fredriksten festning i Halden. Dette fikk jeg bekreftet et par dager senere at stemte. Fredriksten var jo nettopp bygget som et forsvarsanlegg mot svenskene på midten av 1600-tallet. Jeg har forresten alltid lurt på hvorfor Karl XII beleiret festningen i sine bestrebelser på å ta Norge, kunne han ikke bare gått rundt og forbi...?

Etter en drøy times rast, pakket vi oss i kajakkene igjen og turen gikk videre mot Nordre Hällesö. Her skulle man gå i land igjen. Noen av oss syntes det ble vel tett mellom rastene og valgte å ta en runde rundt øya sjøveien i stedet for å klatre opp inne på øya. Vel rundt møtte vi resten av følget igjen, samlet oss utenfor stranda med dovne båtturister skvulpende rundt oss. Herfra dro vi mot sørspissen av Herføl, og vendte dermed nesa tilbake mot utgangspunktet igjen. Denne ble en ganske lang kryssing. Vi fikk et håpløst strekk i feltet, både i bredden og i lengden og noen av deltagerne ble misfornøyde. Noen synes det gikk for fort, noen ville at det skulle gå enda fortere og  andre igjen syntes vi var for langt fra land. Når spredningen først var et faktum ble et poeng at en av medhjelperne skulle holde seg i front. Dette ble meg, og jeg bestemte meg for at vi skulle krysse helt over og legge oss i le av noen småholmer for å vente på resten av gruppen der. Vi var mange medhjelpere som var spredd over hele feltet, så slik sett var det uproblematisk. Ingen ble overlagt til seg selv og det var en eller annen medhjelper som fulgte med overalt.

Samlet igjen krysset vi over den siste biten til Lauer. De aller fleste var fornøyde med turen og ville returnere til Storesand, de fortsatte mellom Lauerøyene og korteste vei tilbake. En mindre gruppe ønsket også å padle rundt Lauer. Jeg ble med denne gruppen og vi fulgte strandlinjen rundt øygruppen. Det ble en fin ekstratur. I det rolige været var det fullt mulig å stryke langs land hele veien. Smådønninger gjorde dette til en morsom liten opplevelse, da det gjør at det skjer litt og man må følge med, uten at det blir skummelt eller vanskelig.

Tempoet på denne siste sløyfen var forholdsvis høyt og det viste seg at vi kom tilbake til Storesand ikke mange minuttene etter det store flertallet som var med på turen. De fleste latet til å være fornøyde med turen og jeg synes i hvert fall dette ble en super tur. Det var godt med skikkelig sommerfølelse!

Sist oppdatert ( Thursday 17. July 2008 )